arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ از احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران تا جدیدترین اظهارات رئیسی درباره حجاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رئیسی: کارگاه اتمام طرح مونوریل قم فعال شده
رئیسی‌جمهور گفت: طرح نیمه تمام مونوریل در قم را دنبال مردم که حتما این طرح باید دنبال شود. کارگاه برای اتمام این طرح از امروز در قم فعال شده و امیدوارم این طرح زودتر به نتیجه برسد. قم فرودگاه می‌خواهد. بررسی‌ها انجام شده و مشکلات ایجاد فرودگاه در دولت دنبال شده و ایجاد فرودگاه با سرعت پیگیری می شود و امیدوارم تا آخر این دولت شاهد افتتاح فرودگاه قم باشیم. 

ظریف: آیا جهان بدون برجام جای بهتری شد؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ۶ سال پیش در چنین روزی، ترامپ از برجام خارج شد و ثابت کرد که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست. بایدن، بجز انتقاد از خروج از برجام و توصیف آن بعنوان “اشتباهی بزرگ” و وعده‌ بازگشت به توافق، تاکنون بی‌قانونی بی‌پروایانه ترامپ را دنبال کرده است. نتانیاهو و همدستان عجیب و غریبش اطمینان حاصل کردند که او چنین خواهد کرد. آیا امروز کسی هست که وضعیت او بدون اجرای برجام بهتر باشد؟!

بازگشت ۷ خدمۀ کشتیِ توقیفی به کشورشان
هفت خدمه دیگرکشتی کانتینری توقیفی MSC ARIES با ملیت هندی، استونی و فیلیپینی پس از انجام رایزنی ها، و درچارچوب تعاملات سیاسی و دیپلماتیک ونیز موافقت مقام قضایی به موطن خود بازگشتند. 

گاف رئیسی در قم
محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در کانال تلگرام خود نوشت: رئیس جمهور محترم در قم گفته‌اند: «توسعه فیبر نوری یک زیرساخت فرهنگی ‌محسوب می‌شود و اکنون هفت و نیم میلیون ایرانی ‌از فیبر نوری در حال استفاده هستند و در تلاشیم تا فیبر نوری در تمام کشور توسعه یابد» این در حالی است که سایت iranfftx وزارت ارتباطات که نمایشگر میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری را به نمایش میگذارد، این آمار را ۳۵۶هزار کاربر نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ هزارتای آن هم از سال ۱۴۰۰ دائر بوده است. ضمنا آنچه که افزایش یافته است سرعت اتصال به شبکه است نه اینترنت!

نظر دولت درمورد هیئت رئیسه مجلس
معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد: دولت به دنبال تعامل با همه گروه‌های حاضر در مجلس است و ترکیب مجلس آینده، متنوع‌تر از مجلس یازدهم خواهد بود. محمد حسینی گفت: در بحث هیئت رئیسه مجلس، دولت ممکن است نظر شخصی یا برآوردی از انتخابات داشته باشد، اما در حال حاضر قصد اظهار نظر رسمی ندارد. معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد : با توجه به عدم رای آوردن برخی از اعضای فعلی هیئت رئیسه، تغییراتی در این ترکیب رخ خواهد داد. 

توضيح حسام‌الدین آشنا درباره درز فایل صوتی گفت‌وگوی ظریف
حسام الدین آشنا در واکنش به اظهارات اخیر لیلاز درباره انتشار فایل صوتی ظریف گفت: شهادت می‌دهم که آقای روحانی از این مصاحبه تا قبل از انتشار آن بی‌اطلاع بوده است. 

جدیدترین اظهارات رئیسی درباره حجاب
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: نظر من را درباره حجاب می پرسند، من که طلبه هستم ولی نظر اسلام درباره حجاب وجوب را حکم می کند و ما هم موظف هستیم نظر اسلام را اجرا کنیم. کسی هم اگر اعتقاد ندارد باید به قانون پایبند باشد. کشور باید قانونمند حرکت کند. این مساله روشن است و جای تردید ندارد البته در این زمینه برنامه ریزی و تدبیر باید مورد توجه باشد. 

رئیسی: برجام ۱ چه شد که ۲ و ۳ را روی میز بگذارید؟
سید ابراهیم رئیسی گفت: برخی می خواستند در کشور اعلام کنند که باید سایه جنگ را کوتاه کرد و روی موشک و توان نطامی خود معامله کرده و برجام ۲ و ۳ را روی میز بگذاریم، ولی رهبری گفتند برجام ۱ چه شد که ۲ و ۳ را روی میز بگذارید و موشک قابل معامله نیست. در عملیات وعده صادق دیدید چگونه دماغ دشمن به خاک مالیده شد. گفتمان ما عقلانیت انقلابی است نه دیپلماسی التماسی. 

احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران 
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. 

ارمنستان یک بزرگراه جدید به سمت مرز ایران می‌سازد
دولت ارمنستان اعلام کرد یک جاده ۶۰ کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم مرز با ایران است می‌سازد که زمان سفر بین دو کشور همسایه را کوتاه خواهد کرد. 

ماجرای ترک‌های ۳ ستون پل میرداماد و بستن تسمه روی آن‌ها
تصویری از یکی از ستون‌های بتنی پل میرداماد تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گویی ترک‌های این ستون‌ بتنی توسط دو تسمه مهار شده است! 3 ستون‌ از ستون‌های متعدد پل میرداماد دارای ترک‌های محدودی بوده و البته تسمه‌ی مذکور هم باز شده است. حمید جوانی، شهردار منطقه 3 پایتخت دراین‌خصوص گفت: این ترک‌ها مربوط به روکش ستون‌های بتنی پل است و خطرآفرین نیستند که امیدواریم این اصلاحات در اولین فرصت انجام شوند. او دلیل نصب تسمه روی یکی از ستون‌های این پل را هم مهار موقت قسمتی از روکش‌ها عنوان کرد و گفت: نصب این تسمه‌ها ربطی به استحکام پل ندارد.

نظرات بینندگان